Sabtu, 10 Maret 2012


Projek buat kolam ikan

Ari ni nak berkongsi bagaimana kolam ikan di rumah aku ter"sergam" dari awal penggalian...


"Buruh paksa" dikerah melakukan kerja-kerja penggalian


gali punya gali, mainhole dan poly pipe pulak dok melintang. Adus!!


Setelah paip air dialihkan, base dibuat ditahan dengan kau berserta dgn 2" bottom drain. Aku "gamble" jee dgn mainhole to dgn harapan ianya takkan bocor selagi hayat dikandung badan...amin!


Bata dah dinaikkan. Learn from mistakes! Sepatutnya aku dah buat lantai siap2! dan settling chamber patut dah dinaikkan jugak.


Mula asal nak buat settling chamber guna gelen, lepas tu "berguru" lagi, terpaksa ubah plan..buat konkrit,lagi senang, tapi aku buat 2 chamber jee.(x ckp ruang)



Progress report!Pernaik bata jee.


Antara paip2 diperlukan utk sand gravel filter.


Talam ni aku guna utk tahan batu granit drp jatuh ke dasar.


Cam ni ler rupanya.belum dimasukkan talam dan batu&pasir2...ada lagi paip utk blower tu.


baru pasang paip utk settling chamber


mem besar buat "site visit".


16 Dis 2009 - mostly kerje2 menyimen dah nak settle, cuma nak repair mana2 yg tak rata jee.


17 Dis 2009 - Akhirnya aku berjaya meletakkan wall yang beratnya dekat2 80kg!!! sorang2 tuuu! Aku pun tak percaya aku boleh letak benda Allah ni.(Still proud because at d moment, no outside involvement).

Tidak ada komentar:

Posting Komentar